Nádraží jako součást uzlu. Jeho rekonstrukce začala

2020-10-27

SDÍLET:

Roky pardubické hlavní nádraží chátralo a dostávalo se mu jen malých oprav. Nyní, po pěti letech příprav, začala kompletní rekonstrukce železničního uzlu. Stát má 6,3 miliardy korun a hotovo má být nejpozději na konci roku 2024.

Do té doby čeká cestující mnoho různých omezení, dá se také počítat s tím, že vlaky kvůli rekonstrukci naberou i nějaké zpoždění. „Byť nejsem místní, tak bych chtěl všechny požádat o trpělivost. Jedná se o nesmírně náročný projekt, Pardubice se však díky němu stanou jedním z nejmodernějších železničních center v České republice a možná i Evropě,“ řekl ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček, který se zúčastnil slavnostního zahájení stavby. Stavební firma odstartovala činnost na nádraží už na počátku září. „Pracovat se začalo už před oficiálním zahájením stavby. Probíhají přípravné práce v odstavných částech,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Na opravu nádraží a celého železničního uzlu netrpělivě čekali nejen cestující, ale také odborná veřejnost a architekti. „Roky se nestalo nic, trvalo to strašně dlouho, objekt nesmírně chátrá. Každý zvenku vidí, v jakém stavu je hotelový objekt. Nevidí ho ale vevnitř, tam je to katastrofa. Je to vybydlené. Je mi to strašně líto, ale osobně už v tom víc udělat nemůžu,“ řekl před časem architekt Miroslav Řepa, který drží autorská práva na budovu. Památku totiž projektoval jeho otec architekt Karel Řepa společně s Josefem Dandou a Karlem Kalvodou na konci 40. let. Jedna z nejvýznamnějších poválečných funkcionalistických staveb byla otevřena v roce 1958. I proto si veškeré stavby po opravě musí zachovat svůj památkově chráněný ráz. Interiéry nádražní haly budou podle projektantů v co největší míře uvedeny do původního historického stavu, ale zároveň budou odpovídat budoucím potřebám využití.

Projekt by měl být oficiálně dokončen v prosinci 2024, podle Svobody by to však mohlo být o něco dřív. „Zrovna v prosinci dochází ke změně jízdního řádu, takže věřím, že minimálně pro provoz bude vše hotové ještě předtím,“ řekl. Během rozsáhlé stavby čeká pardubickou železnici řada výluk. První začnou už v říjnu a pokračovat budou do prosince, další, rozsáhlejší, je v plánu v květnu a potrvá pět měsíců. „Dojde k zastavení provozu směrem na Rosice a do Chrudimi, kam bude zavedena náhradní autobusová doprava. Výluka bude mít vliv také na průmyslové lokality, konkrétně chemické. Bude muset dojít k výraznému omezení vleček,“ uvedl Svoboda.

Postižena bude i hlavní trať Praha - Česká Třebová, avšak až v pokročilejší fázi projektu. „Nádraží je několikakolejné, výluk bude dost. Ale nemělo by to omezit průjezd uzlem, budeme se snažit dělat tak, aby se jím stále dalo projet,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka. Zároveň uvedl, že hotovo by mohlo být výrazně dříve, stavba však potrvá přes čtyři roky z toho důvodu, že nádraží musí zůstat v provozu. „Kdybychom mohli železniční uzel zavřít, za dva roky máme hotovo. Jsou tady největší odborníci ze všech firem. Je to největší uzlová rekonstrukce v novodobé historii,“ dodal Borovka. Na stavbě se podílí také Chládek a Tintěra, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

Po dokončení modernizace se maximální rychlost vlaků projíždějících na hlavních kolejích zvýší na 160 kilometrů za hodinu. Aktuálně je to 100 kilometrů v hodině a na trati na Rosice nad Labem dokonce platí jen čtyřicítka, nově bude platit šedesátka. Vlaky také mají být výrazně tišší, a to díky použití pružného propojení kolejnic a pražců. „Ztišení by zde mělo být skokové. Vybudována bude také protihluková stěna,“ doplnil Svoboda.

Kromě zrychlení dopravy přinese modernizace nová ostrovní nástupiště s bezbariérovým přístupem, nový staniční rozhlas, orientační systém, výtahy a nové eskalátory, které v Pardubicích v současnosti nejsou. V Pardubicích vybudují také úplně nové páté nástupiště a pro pěší zde vznikne nová lávka, která spojí nádraží se sídlištěm Dukla. Ta by měla vyjít na zhruba 330 milionů, město se na ní bude podílet částkou 7,5 milionu bez daně. Za finanční dohodou mezi městem a Správou železnic stojí pardubický poslanec a zastupitel Martin Kolovratník. „V původních plánech akce lávka vůbec nebyla a hrozilo, že lidé budou nadále přebíhat koleje. Výsledný model je přitom unikátní v rámci celé republiky, lávka propojí dvě městské části, parkovací dům, autobusové nádraží a všechny peróny. Samozřejmě bezbariérově,“ vysvětlil Kolovratník.

Lávka by měla na obou stranách ústit do nových terminálů, které jsou taktéž součástí projektu severního a jižního. Modernizace pardubického železničního uzlu nebude v kraji jediná. „Na řadu přijde i Česká Třebová a nejfrekventovanější část sítě Ústí nad Orlicí a Choceň,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Investice do železnice v Pardubicích mohla být ještě větší. Původně bylo v plánu vybudovat také novou trať do Chrudimi, takzvanou Ostřešanskou spojku, která by stála včetně zastávky v centru Pardubic přes dvě miliardy korun. Kvůli námitkám obce Ostřešany, ale i Chrudimi od toho stát prozatím upustil. Nicméně v rámci rekonstrukce železničního uzlu stavbaři přichystají vše nezbytné pro to, aby bylo možné někdy v budoucnu novou železnici postavit. 

ZDROJ: MF DNES